Pagini

sâmbătă, 8 octombrie 2016

I. Diversitatea în lumea vie
1. Evaluare iniţială.
2. Diversitatea ecosistemelor;Ecosistemele şi componentele lor;
3. Medii de viaţă (terestru, acvatic, subteran) şi adaptari la mediu;
4. Factorii mediului;
5. Relaţii ale organismelor cu mediul. Lucrare practica Nr.1;
6. Relaţii trofice în ecosistem. Verigi şi lanţuri trofice;
7. Reţele trofice, piramide trofice;
8. Biodiversitatea într-un ecosistem apropiat şcolii;
9. Biodiversitatea ecosistemului acvatic;
10. Biodiversitatea ecosistemului terestru;
11. Biodiversitatea ecosistemului subteran;
12. Recapitulare;
13. Evaluare formativă.
 II. Bioritmuri
1. Aspecte sezoniere ale ecosistemelor. Migraţiile şi hibernarea – capricii sau necesitaţi vitale;
2. Bioritmul plantelor;
3. Lucrare practică Nr 2. Detereminarea cantităţii de amidon în frunzele plantelor în perioada de toamă. Formularea concluziilor;
4. Bioritmul animalelor;
5. Evaluare sumativă la unităţile de conţinuturi,,Diversitatea în lumea vie” şi,,Bioritmuri”.
III. Sisteme de coordonare şi integrare ale organismelor în mediu
1. Reglarea echilibrului ecosistemelor;
2. Succesiunea unui ecosystem;
3. Relaţii ale organismelor într-un ecosistem(concurente şi neconcurente);
4. Teoria evoluţiei;
5. Selecţia naturală - factor de menţinere a echilibrului ecosistemului;
6. Selecţia artificială;
7. Recapitulare; Lucrare practică Nr. 3. Demonstrarea experimentală a influenţei usturoiului, cepei asupra mucegaiului;
8. Evaluare formativă.
IV. Sisteme de susţinere
1. Rolul sistemelor de susţinere pentru supravieţuirea organismelor în diverse condiţii de mediu;
2. Structuri de susţinere a plantelor;
3. Adaptări în sistemul de susţinere a animalelor;
4. Evaluare sumativă la,,Sisteme de coordonare şi integrare ale organismelor în mediu” şi ,,Sisteme de susţinere”.
V. Sisteme vitale ale ecosistemelor
1. Circuitul materiei şi energiei în natură;
2. Rolul organismelor în circuitul materiei şi al energiei;
 3. Cicluri biogeochimice: ciclul apei;
4. Cicluri biogeochimice: ciclul carbonului;
5. Cicluri biogeochimice: ciclul azotului;
6. Lucrare practică Nr 4. Evidenţierea experimentală a absorbţiei apei de către plantă;
7. Evaluare formativă.
VI. Reproducerea în lumea vie. Bazele geneticii. 
1. Înmulţirea sexuată. Gametogeneza;
2. Acuplaţia şi fecundaţia;
3. Dezvoltarea embrionară şi larvară;
4. Ereditatea şi variabilitatea la om;
5. Legităţile eredităţii;
6. Mecanismele transmiterii caracterelor ereditare (legile I, II a lui Gr. Mendel);
7. Mecanismele transmiterii caracterelor ereditare (legea a III a lui Gr. Mendel);
8. Rezolvarea problemelor la legea uniformităţii hibrizilor;
9. Rezolvareaproblemelor la legea segregării caracterelor;
10. Rezolvarea problemelor la legea independenţei caracterelor;
11. Genetica umană. Maladii ereditare genice şi cromozomiale;
12. Profilaxia bolilor ereditare;
13. Recapitulare;
14. Evaluare sumativă "Reproducerea în lumea vie";
15. Analiza lucrărilor de evaluare.
VII. Ocrotirea mediului
1. Poluarea centrelor urbane;
2. Poluarea atmosferei;
3. Poluarea apei şi a solului;
4. Influenţa omului asupra biodiversităţii;
5. Rezervaţii naturale şi monumente ale naturii din Republica Moldova;
6. Impactul acţiunii umane asupra propriei existenţe;
7. Salvaţi Planeta;
8. Evaluare sumativă "Ocrotirea mediului".
VIII. Lecţii de generalizare

06 Relații trofice în ecosistem

Material didactic propus de Erimenco Silvia (gim. "Mircea cel Bătrîn" s. Trifești)

13 Evaluare formativă. Diversitatea în lumea vie


Material didactic propus de Erimenco Silvia (gim. "Mircea cel Bătrîn" s. Trifeşti)



sursa: aniutka.ru

20 Succesiunea unui ecosistem

Autor: Chiprisean Ion, Drochia